Polityka ochrony dzieci obowiązująca w Zakładzie Opieki Zdrowotnej
"Fam-Med" S. C. w Zbrosławicach w związku z ustawą z dnia 13 maja 2016
r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i
ochronie małoletnich Dz. U. z 2023 r. poz. 1304, 1606.
Preambuła
Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo
żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą,
okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją. /Art 72.1 Konstytucji RP/
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez członków
personelu podmiotu jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym
interesie. Personel podmiotu traktuje dziecko z szacunkiem oraz w miarę
możliwości uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie
przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Uznajemy
szczególną rolę pracowników ochrony zdrowia w identyfikacji przemocy
wobec dzieci, reagowaniu na nią i zapewnieniu dziecku bezpieczeństwa.
Realizując te cele, personel podmiotu działa w ramach obowiązującego
prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
Celem wprowadzenia standardów ochrony dzieci w Zakładzie Opieki
Zdrowotnej "FAM-MED" S. C. w Zbrosławicach jest:
-
Zapewnienie wszystkim dzieciom ochrony przed krzywdzeniem i ustalenie
procedur udzielania im wsparcia.
-
Zapewnienie wszystkim pracownikom niezbędnych informacji i
kompetencji, aby umożliwić im wywiązanie się z obowiązków w zakresie
dbałości o dobro dziecka i ochrony dzieci przed przemocą.
-
Zapewnienie dzieciom oraz ich rodzicom lub opiekunom niezbędnych
informacji na temat zasad obowiązujących w podmiocie oraz możliwości
uzyskania wsparcia w sytuacji podejrzenia, że dziecko doświadcza
krzywdzenia.
Rozdział I. Objaśnienie terminów
§ 1
Podmiot, podmiot leczniczy — każdy podmiot prowadzący
działalność leczniczą w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o
działalności leczniczej bez względu na formę prawną i źródło
finansowania, świadczący usługi dzieciom lub działający na rzecz dzieci.
Personel podmiotu — pracownicy, współpracownicy,
niezależnie od podstawy zatrudnienia (w tym osoby świadczące usługi w
oparciu o umowy cywilnoprawne, wolontariusze, studenci, rezydenci,
stażyści, praktykanci), miejsca zatrudnienia (np. szpital, przychodnia
przyszpitalna, pozostałe jednostki), pełnionych stanowisk (lekarze,
pielęgniarki, ratownicy medyczni, inni pracownicy medyczni,
psychologowie, psychoterapeuci, personel administracyjny, pomocniczy, w
tym sprzątający i pilnujący porządku).
Kierownictwo — osoba lub organ, który w strukturze
danego podmiotu, zgodnie z obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi
dokumentami, jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach
podmiotu.
Podmioty współpracujące — podmioty zewnętrzne
współpracujące z podmiotem leczniczym, np. szkoły, uniwersytety
medyczne, organizacje pozarządowe, stowarzyszenia i organizacje naukowe
oraz zawodowe, dostawcy usług na rzecz podmiotu leczniczego, np. agencje
ochrony, firmy cateringowe, pralnie, agencje zatrudniające personel
sprzątający oraz dostawcy usług na rzecz pacjentów i ich
rodzin/opiekunów, np. ajenci szpitalnych sklepów, kafeterii, apteki
itd., oddziały szkolne, biblioteki szpitalne.
Dziecko — dzieckiem jest każda osoba, która nie
ukończyła 18 roku życia.
Opiekun dziecka — przedstawiciel ustawowy dziecka:
rodzic 1, albo opiekun 2, rodzic zastępczy 3 , opiekun tymczasowy (czyli
osoba upoważniona do reprezentowania małoletniego obywatela
Ukrainy,który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez
opieki osób dorosłych)4
Zgoda opiekuna — zgoda rodziców albo zgoda opiekuna,
rodzica zastępczego lub opiekuna tymczasowego. Jednak w przypadku braku
porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o
konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
Krzywdzenie dziecka — każde zachowanie względem
dziecka, które stanowi wobec niego czyn zabroniony. Oprócz tego
krzywdzeniem jest zaniedbanie (zamierzone lub niezamierzone), działanie
lub zaniechanie a także każdy jego rezultat, skutkujący naruszeniem
praw, swobody, dóbr osobistych dziecka i zakłóceniem jego rozwoju.
Wyróżnia się następujące, podstawowe formy krzywdzenia:
-
Przemoc fizyczna wobec dziecka. Jest to działanie
bądź zaniechanie wskutek którego dziecko doznaje faktycznej fizycznej
krzywdy lub jest na nią potencjalnie zagrożone. Krzywda stanowi
rezultat działania bądź zaniechania ze strony rodzica, opiekuna, osoby
odpowiedzialnej za dziecko, posiadającej nad nim władzę lub takiej,
której ufa. O przemocy fizycznej mówimy zarówno w wymiarze
jednorazowym, jak i powtarzającym się.
-
Przemoc psychiczna wobec dziecka. Jest to przewlekła,
nie fizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a osobą za nie
odpowiedzialną lub osobą, której dziecko ufa. Tak jak w przypadku
przemocy fizycznej obejmuje zarówno działania, jak i zaniechania. Do
przejawów przemocy psychicznej zaliczamy m.in.:
- niedostępność emocjonalną,
- zaniedbywanie emocjonalne,
-
relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu,
odrzucaniu,
-
nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z
dzieckiem
- niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka,
-
niedostrzeganie lub nieuznawanie granic psychicznych między
dzieckiem a osobą odpowiedzialną,
- nieodpowiednią socjalizację, demoralizację,
- sytuacje, w których dziecko jest świadkiem.
-
Przemoc seksualna wobec dziecka (wykorzystywanie seksualne
dziecka).Jest to angażowanie dziecka poprzez osobę dorosłą lub inne dziecko w
aktywność seksualną. Dotyczy sytuacji gdy nie dochodzi do kontaktu
fizycznego (np. ekshibicjonizm, molestowanie werbalne — np.
prowadzenie rozmów o treści seksualnej nieadekwatnej do wieku
dziecka,komentowanie w sposób seksualny wyglądu i zachowania
dziecka,zachęcanie do kontaktu z treściami pornograficznymi,grooming —
strategie nie seksualnego uwodzenia dziecka z intencją nawiązania
kontaktu seksualnego w przyszłości) i gdy do takiego kontaktu dochodzi
(sytuacje takie jak:dotykanie dziecka,zmuszanie dziecka do dotykania
ciała sprawcy,stosunek seksualny). Każda czynność seksualna
podejmowana z dzieckiem przed ukończeniem 15 roku życia jest
przestępstwem. W przypadku dzieci mówimy o wykorzystaniu seksualnym,
kiedy między wykorzystującym (dorosły,inne dziecko) a wykorzystywanym
(dziecko) z uwagi na wiek lub stopień rozwoju zachodzi relacja siły,
opieki czy zależności. Do innej formy wykorzystywania seksualnego
dzieci zalicza się wyzyskiwanie seksualne np. wykorzystanie dziecka
lub jego wizerunku do tworzenia materiałów przedstawiających seksualne
wykorzystywanie tzw. CSAM (na przykład z wykorzystaniem
oprogramowania). Jest to jakiekolwiek:faktyczne lub usiłowane
nadużycie podatności dziecka na zagrożenia, przewagi sił lub zaufania
— w celu seksualnym. Wyzysk seksualny obejmuje (chociaż nie jest to
konieczne) czerpanie zysków finansowych, społecznych lub politycznych
z wykorzystania seksualnego. Szczególne zagrożenie wyzyskiem
seksualnym ma miejsce podczas kryzysów humanitarnych. Zagrożenie
wyzyskiem seksualnym dotyczy zarówno samych dzieci, jak i opiekunów
tych dzieci, mogących paść ofiarą wyzysku.
-
Zaniedbywanie dziecka. Jest to chroniczne lub
incydentalne niezaspokajanie fizycznych i psychicznych potrzeb
dziecka. Może przyjmować formę nierespektowania praw dziecka, co w
rezultacie prowadzi do zaburzeń w jego zdrowiu i/lub rozwoju. Do
zaniedbywania dziecka dochodzi w relacjach dziecka z osobą zobowiązaną
do opieki, wychowania, troski i ochrony.
-
Przemoc rówieśnicza (nękanie rówieśnicze, bullying).
Przemoc rówieśnicza ma miejsce gdy dziecko doświadcza różnych form
nękania ze strony rówieśników. Dotyczy działań bezpośrednich lub z
użyciem technologii komunikacyjnych (np. za pośrednictwem Internetu i
telefonów komórkowych). Przemoc rówieśniczą obserwujemy, gdy szkodliwe
działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy
(intencjonalność), ma charakter systematyczny (powtarzalność), a
sprawcy bądź grupa sprawców mają przewagę nad pokrzywdzonym. Obejmuje:
-
przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie,
zastraszanie),
-
przemoc relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie,
nastawianie innych przeciwko osobie, szantaż),
-
przemoc fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie),
- przemoc materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów),
-
cyberprzemoc/przemoc elektroniczną (np. złośliwe wiadomości w
komunikatorach, wpisy w serwisie społecznościowym,
rozpowszechnianie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę za
pośrednictwem Internetu bądź urządzeń telekomunikacyjnych),
-
wykorzystanie seksualne — dotykanie intymnych części ciała lub
nakłanianie / zmuszanie do stosunku płciowego lub innych czynności
seksualnych przez rówieśnika,
-
przemoc uwarunkowaną normami i stereotypami związanymi z płcią
(np. przemoc w relacjach romantycznych między rówieśnikami).
Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci —
pracownik wyznaczony przez kierownictwo podmiotu sprawujący nadzór nad
prawidłowym stosowaniem standardów ochrony dziecka w podmiocie oraz ich
aktualność.
Osoba udzielająca wsparcia dziecku — pracownik
wyznaczony przez kierownictwo podmiotu odpowiedzialny za opracowanie
planu wsparcia dziecku i monitorowanie jego realizacji.
Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach
zagrażających małoletniemu
— pracownik wyznaczony przez kierownictwo podmiotu odpowiedzialny za
przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
Dane osobowe dziecka — wszelkie informacje
umożliwiające identyfikację dziecka, w tym jego imię i nazwisko,
wizerunek.
Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację
zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
-
Istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwo na szkodę dziecka, np.
wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem lub popełniono
przestępstwo;
-
doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej
jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie;
-
doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z
żywieniem, higieną czy zdrowiem).
Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w
przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
rodziców/opiekunów prawnych dziecka, inne osoby dorosłe (personel, inne
osoby trzecie, w tym o nieustalonej tożsamości), inne dziecko.
Rozdział II Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia
dzieci
§ 2
Kompetencje personelu
-
Członkowie personelu podmiotu posiadają odpowiednią wiedzę i w ramach
wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy
krzywdzenia dzieci.
- Personel podmiotu monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
-
W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka krzywdzenia dziecka
personel podmiotu podejmuje działania profilaktyczne w zakresie swoich
kompetencji i możliwości, np. podejmuje rozmowę z opiekunami, prowadzi
edukację zdrowotną, przekazuje informacje na temat dostępnej oferty
wsparcia i motywuje do szukania dla siebie pomocy. Podjęte kroki
należy odnotować w dokumentacji dziecka.
-
W sytuacji opisanej w punkcie 3, personel podmiotu omawia sytuację z
przełożonym oraz osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o
zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
§ 3
Zasady rekrutacji personelu.
-
Przed zatrudnieniem danej osoby w podmiocie lub nawiązaniem współpracy
w innej formie i powierzeniem jej obowiązków polegających na pracy z
dzieckiem należy ustalić kwalifikacje tej osoby oraz podjąć działania
w celu ustalenia czy posiada kompetencje do pracy z dzieckiem oraz
wykluczyć ryzyko wystąpienia z jej strony zagrożenia dla dobra dziecka
i zagrożenia jego bezpieczeństwa.
- W trakcie rekrutacji należy uzyskać:
-
dane osobowe kandydata, takie jak imię (imiona) i nazwisko, datę
urodzenia, dane kontaktowe, potwierdzone sprawdzeniem dokumentu
tożsamości;
- informacje dotyczące:
- wykształcenia kandydata/kandydatki;
- kwalifikacji zawodowych kandydata/kandydatki;
-
przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
-
W celu uzyskania dodatkowych informacji o kandydatce/kandydacie
podmiot może wystąpić do niego/do niej o przedstawienie referencji z
poprzednich miejsc zatrudnienia (od poprzedniego pracodawcy) lub
wskazanie kontaktu w celu pozyskania referencji. Nieprzedłożenie ww.
dokumentu nie może wywoływać negatywnych konsekwencji dla kandydata
lub kandydatki.
-
Przed nawiązaniem współpracy z daną osobą, podmiot ma obowiązek
zrealizować obowiązki dotyczące sprawdzenia informacji dotyczących
karalności danej osoby, wynikające z art. 21 ustawy o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
-
Ponadto osoba przyjęta na stanowisko związane z pracą z dziećmi musi
bezwzględnie podpisać następujące oświadczenia:
-
oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony dzieci i
zobowiązaniu do jej przestrzegania — Załącznik nr [1];
-
oświadczenie o zapoznaniu się z Zasadami bezpiecznych relacji i
zobowiązaniu do ich przestrzegania — Załącznik nr [2];
-
Oświadczenia zostają włączone do akt osobowych pracownika, a w
przypadku ich braku dołączone do umowy cywilnoprawnej.
-
Brak zgody na podpisanie któregokolwiek dokumentu wymienionego w ust.
5 uniemożliwia nawiązanie z tą osobą jakiegokolwiek stosunku prawnego
(zawarcie umowy o pracę/współpracy).
§ 4
Zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko w POZ
-
Personel podmiotu zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji
personel-dziecko.
-
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest
działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel
traktuje dziecko z szacunkiem i podmiotowo. Podmiotowy stosunek do
dziecka oznacza, że podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy
poinformować je o tym, wysłuchać jego opinii oraz o ile to możliwe i
bezpieczne, uwzględniać jego potrzeby.
-
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują każdego
członka personelu podmiotu, a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt
z dziećmi znajdującymi się pod opieką podmiotu, jeśli kontakt ten
odbywa się za zgodą podmiotu i/lub na jej terenie. Znajomość i
zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
Zasady bezpiecznych relacji dorosły — dziecko i współpracy z
rodzicami/opiekunami w podstawowej opiece zdrowotnej
Współpraca z dzieckiem:
- Traktuj dziecko podmiotowo, z życzliwością i szacunkiem.
-
Przywitaj się z dzieckiem, przedstaw się, powiedz, jaka jest Twoja
rola w opiece nad pacjentem.
- Zwracaj się do dziecka w preferowanej przez niego formie.
-
Przekazuj dziecku informacje w sposób dostosowany do wieku, sprawdzaj,
czy rozumie, potwierdź, że może zadawać pytania.
-
Daj dziecku czas na oswojenie się z sytuacją i uszanuj jego emocje.
-
Zbierając wywiad, najpierw zapytaj dziecko, a następnie poproś rodzica
o uzupełnienie.
-
Zaczynaj badanie od czynności najmniej stresujących i zawsze na
bieżąco uprzedzaj dziecko o tym, co będziesz robić; tłumacz na czym
polega badanie.
-
W miarę możliwości i w zależności od wieku i potrzeb dziecka, włączaj
je w ustalanie planu postępowania.
-
Szanuj prywatność dziecka — zadbaj o to aby w trakcie badania dziecka
nie wchodziły do gabinetu osoby bez wyraźnej potrzeby, badaj za
parawanem, jeśli dziecko tego potrzebuje.
-
Miej w gabinecie kredki, książeczkę, układankę, aby dziecko miało się
czym zająć w czasie gdy rozmawiasz z jego rodzicami lub wypełniasz
dokumentację medyczną.
-
Stosuj zwroty i sposoby zmniejszające poziom lęku u dziecka np.
zamiast „szczepienia” mówimy „bzyczki”.
-
Reaguj, gdy podejrzewasz, że dziecko nie otrzymuje właściwej opieki
lub doświadcza przemocy.
-
Równo traktuj swoich pacjentów i zwracaj uwagę na potrzeby
dzieci-pacjentów w różnym wieku: od niemowląt po nastolatki.
-
Unikaj nagradzania dziecka „za dzielność” — to wywiera na dzieci
presję i nie daje im prawa do odczuwania lęku i bólu. Naklejki są
super — jako pamiątka z wizyty! bez względu na to, jak zachowywało się
dziecko.
NIGDY:
-
Nie oszukuj dziecka, nie manipuluj nim, aby nakłonić do współpracy.
-
Nie oceniaj dziecka ani nie zawstydzaj, np. używając zwrotów typu
„taka duża dziewczynka i się boi”, albo „chłopaki nie płaczą”.
-
Nie ignoruj dziecka i nie rozmawiaj z innymi dorosłymi tak, jakby nie
było przy tym obecne.
- Nie dotykaj dziecka bez uprzedzenia.
- Nie stosuj wobec dziecka żadnej formy przemocy.
Współpraca z rodzicami/opiekunami
-
Traktuj problemy z jakimi zgłaszają się rodzice/opiekunowie dziecka z
uważnością i zrozumieniem tego, że z punktu widzenia rodziców sytuacja
ich dziecka jest zawsze najważniejsza.
-
Udzielaj wskazówek, bądź przewodnikiem po systemie ochrony zdrowia dla
rodzica.
-
W kontakcie z rodzicami/opiekunami nie kieruj się stereotypami;
zachowaj uważność wobec pouczania rodziców/opiekunów w sprawach, które
nie wiążą się ściśle ze zdrowiem lub stanem ich dziecka
-
Angażuj rodzica do współpracy i pomocy, np. przy badaniu, ale bez
oszukiwania dziecka.
-
Udzielaj zrozumiałych informacji o wynikach badań i planie
postępowania.
- Zwracaj uwagę na relacje między rodzicem a dzieckiem.
Zasady dobrych relacji dorosły-dziecko — wersja dla dzieci
Jesteś naszym pacjentem — to znaczy, że dbamy o to, abyś był/a
zdrowy/zdrowa i dobrze się rozwijał/rozwijała.
W naszej przychodni pracują:
- Pediatra, czyli lekarz/lekarka zajmujący się dziećmi
-
Lekarz medycyny rodzinnej, czyli lekarz/lekarka, która leczy nie tylko
Ciebie, ale także Twoich rodziców i dziadków — ma pod opieką całą
rodzinę!
-
Pielęgniarka rodzinna — która jeśli tego potrzebujesz, odwiedzi Cię w
domu, może dawać leki, robić zastrzyki, zmieniać opatrunki i
sprawdzać, czy leczenie przebiega prawidłowo, wytłumaczy Ci jak dbać o
zdrowie, a także może przekazać wiele ważnych informacji Twojej Mamie
lub Twojemu Tacie.
W naszej pracy kierujemy się różnymi zasadami i nie wszystkie dotyczą
tylko leczenia. Te, które czytasz, są skierowane do dzieci. Wyjaśnimy Ci
w nich, co będziemy robić, abyś czuł/a się dobrze jako nasz pacjent.
- Możesz nam powiedzieć jak lubisz, żeby się do Ciebie zwracać.
-
Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się
zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.
- Masz prawo do tego, żebyśmy cię uważnie wysłuchali.
-
Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polega Twoje
leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz
się tego dowiedzieć — pytaj śmiało! Postaramy się to wyjaśnić.
-
Chcemy szanować Twoje uczucia i potrzeby. Jeżeli czegoś się boisz,
odczuwasz ból, jest ci niewygodnie, albo nie podoba Ci się coś w
przychodni — powiedz nam o tym.
-
Jeżeli potrzebujesz czegoś, np. trzymania przez mamę za rękę, czy
przytulenia możesz o tym powiedzieć. Na badanie możesz zabrać ulubioną
przytulankę.
-
Wytłumaczymy ci na czym polega badanie i w jego trakcie będziemy
opowiadać, co robimy. Obiecujemy, że będzie tak delikatne, jak to
możliwe. Możesz powiedzieć, jeżeli zaboli.
-
Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy
dać Ci wybór.
-
Będziemy szanować Twoją prywatność. W gabinecie obecne są tylko
niezbędne osoby.
- Powiedz nam, jeśli chcesz, aby badanie odbyło się za parawanem.
O czym jeszcze warto wiedzieć:
-
Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub
przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć pracownikowi
medycznemu (np. lekarzowi, pielęgniarce, rejestratorce) i poprosić o
pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a
bezpieczny/a.
-
Czasem jesteśmy zabiegani i zmęczeni, możemy nie mieć czasu, aby z
Tobą dłużej porozmawiać, bo czekają na nas dzieci, które pilnie
potrzebują naszej pomocy. Prosimy, nie zniechęcaj się. W takiej
sytuacji postaramy się wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć
na Twoje pytania i zaopiekować się Twoim problemem.
§ 5
Ujawnienie krzywdzenia
-
W sytuacji ujawnienia krzywdzenia przez dziecko należy stworzyć mu
możliwość wypowiedzenia się, przedstawienia swojego zdania/opinii,
pamiętając, że może to być dla dziecka pierwsza i jedyna rozmowa
(dziecko może już nie podjąć więcej prób poszukiwania wsparcia).
Szczególnie ważne jest, by:
- wyrazić swoją troskę poprzez deklarację, że się dziecku wierzy;
-
zapewnić dziecko, że dobrze uczyniło podejmując rozmowę o doznanej
krzywdzie;
- wyjaśniać dziecku, że nie jest winne zaistniałej sytuacji;
-
jednoznacznie negatywnie ocenić każdą formę przemocy, dając wyraźny
sygnał, że jest ona niedopuszczalna i należy jej
zapobiegać/powstrzymać;
-
należy odpowiednio poinformować dziecko, kto i jak zajmie się sprawą,
w tym w udzielić mu informacji, że podjęte zostaną działania
zapewniające mu bezpieczeństwo.
§ 6
Szkolenia
-
W terminie 60 dni od wprowadzenia standardów przeprowadza się
szkolenie w tym zakresie dla całego personelu podmiotu.
-
Osoby pracujące z dziećmi otrzymują specjalistyczne szkolenie
odnoszące się do ich odpowiedzialności za dzieci znajdujące się pod
ich opieką.
-
Zakres szkoleń obejmuje w szczególności: Uregulowania w standardach
ochrony dzieci; podejmowanie interwencji zgodnie z procedurami
opisanymi w Rozdziale III niniejszego dokumentu; poszerzanie
umiejętności w zakresie rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci;
problematykę ochrony dzieci przed przemocą w zakresie adekwatnym do
kompetencji zawodowych danej grupy pracowników.
-
Podmiot w miarę możliwości i odpowiednio do specyfiki działania
inicjuje i prowadzi działania edukacyjne/informacyjne z obszaru
ochrony dzieci przed krzywdzeniem (np. w formie ulotek informacyjnych,
plakatów, warsztatów) skierowane do dzieci (w sposób dostosowany do
ich wieku, percepcji i możliwości poznawczych) oraz ich opiekunów, w
szczególności na temat: ochrony dzieci przed krzywdzeniem i praw
dziecka, oraz informacji, gdzie mogą szukać pomocy;
-
Opracowanie harmonogramu szkoleń i działań edukacyjnych koordynuje
osoba odpowiedzialna w podmiocie za standardy ochrony dzieci.
-
Szkolenie w zakresie standardów przeprowadza się co 2 lata dla całego
personelu podmiotu.
-
Każdy nowo przyjęty członek personelu oraz raz na dwa lata każdy
członek personelu pracujący z dziećmi przechodzi przeszkolenie w
zakresie szkoleń wymienionych w pkt. 2 a-d.
-
Za organizację szkoleń odpowiedzialne jest kierownictwo podmiotu.
§ 7
Obowiązki kierownictwa podmiotu w zakresie wdrażania.
-
Do obowiązków kierownictwa podmiotu należy nadzorowanie, delegowanie
zadań oraz odpowiedzialności związanych z realizacją standardów
ochrony dzieci w podmiocie do odpowiednich jednostek (np. dział kadr).
-
Wskazanie osób odpowiedzialnych za: przyjmowanie zgłoszeń o
zdarzeniach zagrażających małoletniemu/podejrzeniach krzywdzenia
dziecka; organizację i udzielenie wsparcia małoletniemu wg planu
wsparcia. prowadzenie interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia
dziecka (w tym składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia
przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego
oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty“); standardy ochrony
dzieci w podmiocie, w tym przygotowanie personelu podmiotu do
stosowania standardów.
-
Ustalenie zasad prowadzenia ewidencji/rejestru ujawnionych lub
zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
Rejestr powinien zawierać informacje o zgłoszeniu: ze wskazaniem osoby
zgłaszającej, osoby podejrzewanej o krzywdzenie (opiekun, członek
personelu, inne dziecko, inna osoba), rodzaju podjętej interwencji
(zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, wniosek o wgląd
w sytuację rodziny, wszczęcie procedury Niebieskie Karty) oraz daty
interwencji. W zależności od specyfiki placówki dokumenty zebrane i
wytworzone w związku z podejrzeniem krzywdzenia dziecka załącza się do
akt osobowych/dokumentacji małoletniego lub przechowuje wraz z
rejestrem. Ewidencję zdarzeń, o ile jest prowadzona w formie
papierowej, należy przechowywać w odpowiednio zabezpieczonej szafie
metalowej, do której dostęp ma osoba odpowiedzialna za standardy
ochrony.
- Organizacja szkoleń dla personelu placówki.
§ 8
Obowiązki osoby odpowiedzialnej za standardy ochrony dzieci
Do obowiązków osoby odpowiedzialnej za standardy ochrony dzieci należy:
-
dbałość o udostępnienie standardów ochrony dzieci na stronie
internetowej podmiotu oraz na jego terenie;
-
przygotowanie personelu podmiotu do stosowania standardów przed
przystąpieniem do pracy albo po dokonaniu zmian w tych standardach;
-
delegowanie zadań oraz odpowiedzialności związanych z realizacją
standardów w podmiocie do odpowiednich jednostek, personelu podmiotu
oraz monitoring ich realizacji;
-
prowadzenie ewidencji członków personelu podmiotu, którzy zapoznali
się ze standardami ochrony dzieci przed przystąpieniem do pracy albo
po dokonaniu zmian w standardach;
-
przegląd standardów ochrony dzieci w porozumieniu i współpracy z
kierownictwem, personelem podmiotu oraz dziećmi i jeśli to możliwe —
opiekunami dziecka;
-
regularne monitorowanie znajomości i przestrzegania przez personel
placówki przyjętych standardów;
-
sprawdzanie i ocena skuteczności obowiązujących wytycznych i procedur,
-
proponowanie zamian w standardach mających na celu skuteczną ochronę
dzieci przed krzywdzeniem,
-
organizowanie lub prowadzenie dla pracowników placówki cyklicznych
szkoleń w zakresie obowiązujących standardów nie rzadziej niż raz na
dwa lata, a także po każdej zmianie jej treści,
-
koordynowanie przygotowania Zasad bezpiecznych relacji między dziećmi,
ich wdrażania, monitorowania i inicjowania zmian w ich treści
odpowiadając w tym zakresie na potrzeby zgłaszane przez dzieci
-
współpraca z pozostałymi osobami odpowiedzialnymi za wdrażanie,
realizowanie, upowszechnianie i monitorowanie standardów ochrony
dzieci w podmiocie.
§ 9
-
Podmioty współpracujące, w przypadku gdy ich działalność obejmuje
kontakt z dziećmi, są zobowiązane do przestrzegania standardów ochrony
dzieci.
Rozdział III. Procedury interwencji w przypadku zagrożenia
bezpieczeństwa dziecka
§ 10
Zasady ogólne
-
Procedury interwencji mają za cel wspierać członków personelu w
realizowaniu prawnego i społecznego obowiązku reagowania w sytuacji
podejrzenia krzywdzenia dziecka.
-
Personel wykonujący zawody medyczne pełni jedną z najważniejszych ról
w procesie rozpoznawania krzywdzenia dziecka.
-
Celem interwencji jest zatrzymanie krzywdzenia dziecka i zapewnienie
mu bezpieczeństwa.
-
Fakt zidentyfikowania objawów mogących świadczyć o krzywdzeniu dziecka
— pacjenta podlega obowiązkowemu odnotowaniu w dokumentacji medycznej.
-
Naruszenie obowiązku reagowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia
dziecka może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków
pracowniczych lub kontraktowych i jako takie prowadzić do rozwiązania
umowy z osobą dopuszczającą się tego naruszenia.
§ 11
Kwalifikacja zagrożeń
-
Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację
zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
-
popełniono przestępstwo na szkodę dziecka, np. wykorzystanie
seksualne, znęcanie się nad dzieckiem;
-
doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem,
takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie;
-
doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z
żywieniem, higieną czy zdrowiem).
-
W każdym przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone należy
zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby
podejrzewanej o krzywdzenie.
-
Członek personelu, który podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone ma
obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania jej osobie
wyznaczonej przez kierownictwo odpowiedzialnej za przyjęcie
zgłoszenia.
-
W przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, należy powiadomić
opiekuna dziecka, a w sytuacji gdy osoba podejrzewaną o krzywdzenie
jest opiekun dziecka, należy powiadomić niekrzywdzącego opiekuna.
-
W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony ze strony innego
dziecka, należy powiadomić również opiekuna dziecka krzywdzącego.
-
Interwencja prowadzona jest przez osobę wyznaczoną przez kierownictwo
do podejmowania interwencji, w zależności od sytuacji i potrzeby we
współpracy z kierownictwem, osobą dokonującą zgłoszenia, innymi
osobami odpowiedzialnymi za wdrażanie, realizowanie, upowszechnianie i
monitorowanie standardów ochrony dzieci, lub innymi osobami
zatrudnionymi w podmiocie.
-
Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
przyjęta w podmiocie musi uwzględniać obowiązki określone w przepisach
prawa, m.in. art. 240 Kodeksu karnego (art. 240 Kodeksu karnego
nakłada obowiązek powiadomienia prokuratora lub policji na każdego,
kto ma wiarygodną wiadomość o karalnym przygotowaniu, usiłowaniu lub
dokonaniu m.in. tych czynów: zabójstwo (art. 148 kk), spowodowanie
ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (art. 156 kk), zgwałcenia małoletniego
poniżej 15 r. ż., zbiorowe, „kazirodcze” lub zgwałcenie ze szczególnym
okrucieństwem (art. 197 §3 lub §4 kk), seksualne wykorzystanie
niepoczytalności lub bezradności (art. 198 kk), seksualne
wykorzystanie małoletniego poniżej lat 15 (art. 200 kk).
Niedopełnienie tego obowiązku jest zagrożone karą pozbawienia wolności
do lat 3.), art. 12. Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej (art.
12 Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej nakłada obowiązek
niezwłocznego zawiadomienia policji lub prokuratury na osoby, które w
związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych
powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z
użyciem przemocy w rodzinie. Ponadto ustawa ta nakłada na pracowników
ochrony zdrowia obowiązek wszczęcia procedury Niebieskie Karty w
sytuacji podejrzenia stosowania przemocy domowej wobec dziecka.) oraz
art. 572 Kodeksu postępowania cywilnego (art. 572 Kodeksu postępowania
cywilnego stanowi, że każdy, kto wie o zagrożeniu dobra dziecka,
obowiązany jest zawiadomić o nim sąd opiekuńczy.)
§ 12
Postępowanie w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony
rodzica, opiekuna lub innych bliskich dorosłych
-
W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu
ciężki uszczerbek na zdrowiu z uwagi na stosowanie wobec niego
przemocy domowej, a w rodzinie są lub mogą być inne dzieci narażone na
krzywdzenie, należy niezwłocznie poinformować numer alarmowy 112
Poinformowania służb dokonuje członek Personelu, który pierwszy
powziął informację o zagrożeniu.
-
W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem
na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie,
należy niezwłocznie poinformować numer alarmowy 112. Poinformowania
służb dokonuje członek Personelu, który pierwszy powziął informację o
zagrożeniu.
-
W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka
należy sporządzić pisemne zawiadomienia, opisujące najbardziej
dokładnie zdarzenie, ze wskazaniem danyc h pokrzywdzonego (imię,
nazwisko, adres, PESEL) i potencjalnego sprawcy (co najmniej imię i
nazwisko i inne dane umożliwiające identyfikację, np. relacja do
dziecka — ojciec, matka, miejsce zamieszkania albo miejsce pracy lub
nauki) i przesłać je do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury.
-
W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia, niż
popełnienie przestępstwa na jego szkodę ze strony rodziców, opiekunów
prawnych lub innych domowników:
-
gdy zachowanie wobec dziecka stanowi przemoc domową (Przemoc
domowa to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub
zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub
ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej
przemocy domowej, w szczególności narażające tę osobę na
niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające jej godność,
nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną, powodujące
szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej
osoby cierpienie lub krzywdę. Do wszczęcia procedury nie jest
wymagana zgoda osoby doznającej przemocy ani osoby stosującej
przemoc (Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 424
z późn. zm.).) należy wszcząć procedurę Niebieskiej Karty poprzez
przesłanie formularza „Niebieska Karta — A” do przewodniczącego
zespołu interdyscyplinarnego właściwego ze względu na zamieszkanie
osoby doznającej przemocy domowej w terminie 5 dni,
-
gdy zachowanie nie stanowi przemocy domowej, a dziecko doświadcza
np. zaniedbania lub relacje w rodzinie są w inny sposób
nieprawidłowe (np. rodzice są niewydolni wychowawczo) — należy
wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
-
W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka lub
doszło do innego zagrożenia dobra dziecka ze strony rodziców lub
opiekunów prawnych należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze
względu na miejsce zamieszkania dziecka o wgląd w sytuację dziecka
§ 13
Postępowanie w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony
członka personelu podmiotu lub innej osoby dorosłej
-
W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem
na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie,
należy niezwłocznie poinformować numer alarmowy 112. Poinformowania
służb dokonuje członek Personelu, który pierwszy powziął informację o
zagrożeniu.
-
W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony członka
personelu należy niezwłocznie odsunąć tę osobę od wszelkich form
kontaktu z dziećmi, aż do czasu wyjaśnienia sprawy.
-
W przypadku wszczęcia postępowania karnego przeciwko członkowi
personelu w związku z popełnieniem przestępstwa przeciwko dziecku
należy bezwzględnie i natychmiastowo odsunąć tę osobę od wszelkich
form kontaktu z dziećmi aż do czasu prawomocnego zakończenia
postępowania.
-
Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do
prowadzenia interwencji, do przyjmowania zgłoszeń lub odpowiedzialnej
za standardy ochrony dzieci, wówczas interwencja prowadzona jest przez
kierownictwo podmiotu lub inną osobę wskazaną przez kierownictwo.
-
Jeżeli zgłoszono podejrzenie krzywdzenia dziecka przez osobę z
kierownictwa podmiotu, wówczas osoba odpowiedzialna za standardy
ochrony dziecka w podmiocie powiadamia o zgłoszeniu organ nadzorujący
podmiot, a osoba odpowiedzialna za podejmowanie interwencji następnie
podejmuje odpowiednią interwencję.
-
Interwencja w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę
dziecka polega na sporządzeniu pisemnego zawiadomienia, opisującego
najbardziej dokładnie zdarzenie, ze wskazaniem danych pokrzywdzonego
(imię, nazwisko, adres, PESEL) i potencjalnego sprawcy (co najmniej
imię i nazwisko i inne dane umożliwiające identyfikację) przesłaniu go
do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury.
-
W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia, niż
popełnienie przestępstwa na jego szkodę ze strony członka personelu:
-
W sytuacji, gdy zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej
intensywności wkroczenia w dobra dziecka przełożony/inna osoba
wskazana przez kierownictwo przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z
członkiem personelu,
-
W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności
gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka,
rekomenduje się rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła
się krzywdzenia. Jeżeli członek Personelu, który dopuścił się
krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniony przez podmiot xxx lecz
przez podmiot trzeci wówczas należy zarekomendować zawieszenie
współpracy z tą osobą, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z
organizacją lub instytucją współpracującą.
-
W przypadku znacznego naruszenia dobra dziecka przez członka
personelu, osoba odpowiedzialna za standardy przeprowadza wewnętrzne
postępowanie w celu wyjaśnienia zdarzenia, określa kroki zapobiegające
wystąpieniu takich sytuacji w przyszłości (np. aktualizacja
standardów, obowiązkowe szkolenie,) i nadzoruje ich realizację.
§ 14
Postępowanie w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony
innego dziecka
-
W przypadku podejrzenia, że osobą krzywdzącą dziecko jest inne dziecko
(przemoc rówieśnicza), należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem
poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. W miarę możliwości należy
dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, wpływu zdarzenia na zdrowie
psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego oraz czy opiekunowie
dziecka reagują na fakt krzywdzenia. Ustalenia są spisywane w notatce
służbowej.
-
W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy ze strony
innego dziecka z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego
lub/i zagrożone jest jego życie, należy niezwłocznie poinformować
numer alarmowy 112. Poinformowania służb dokonuje członek Personelu,
który pierwszy powziął informację o zagrożeniu.
-
W przypadku, gdy ma miejsce podejrzenie o stosowanie wobec dziecka
przemocy rówieśniczej, a opiekunowie nie podejmują działań
zmierzających do zapewnienia dziecku bezpieczeństwa,należy postępować
jak w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony rodzica,
opiekuna lub innych bliskich dorosłych.
-
W przypadku, gdy dziecko doznaje przemocy ze strony dziecka – członka
rodziny (rodzeństwo, dalsza rodzina) można wszcząć procedurę
Niebieskiej Karty w stosunku do opiekuna, który nie reaguje na
krzywdzenie dziecka.
§ 15
Plan wsparcia dziecka
-
Wobec dziecka, które doświadczyło krzywdzenia osoba odpowiedzialna za
udzielanie wsparcia dziecku opracowuje plan wsparcia.
-
Plan wsparcia powinien uwzględniać indywidualną sytuację dziecka,
m.in. jego wiek, samopoczucie/obrażenia, charakter zdarzenia do
jakiego doszło, sytuację rodzinną i zawierać wskazania dotyczące
podjęcia przez podmiot działań, których celem jest zapewnienie dziecku
bezpieczeństwa i poprawa jego dobrostanu, określenie źródła
zagrożenia/krzywdzenia (opiekun lub inna osoba dorosła, personel
podmiotu, inne dziecko), określenie czy istnieje zagrożenie dla wypisu
dziecka.np.: sposoby odizolowania dziecka od sprawców krzywdzenia;
wsparcie, jakie podmiot może zaoferować dziecku; przyjrzenie się
czynnikom ryzyka krzywdzenia i podjęcie działań profilaktycznych;
skierowanie dziecka i/lub jego opiekunów do specjalistycznej placówki
pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba. Listę miejsc, gdzie
skierować rodzica potrzebującego wsparcia dla siebie i dziecka stanowi
Załącznik [3]
-
Plan wsparcia powinien być opracowany w porozumieniu z opiekunami
dziecka. W przypadku, gdy opiekun jest osobą krzywdzącą dziecko,
wówczas plan należy opracować w porozumieniu z rodzicem niekrzywdzącym
lub inną osobą bliską wskazaną przez dziecko.
§ 16
Zasady ochrony wizerunku dziecka
-
Podmiot zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
-
Podmiot, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr
osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
-
Poniższe zasady odnoszą się do rejestrowania, przetwarzania i
upubliczniania wizerunku dziecka z wyłączeniem monitoringu na mocy
art. 23a ustawy o działalności leczniczej (nowelizacja ustawy o
prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych
ustaw z 22 sierpnia 2023 r.).
-
Dobrą praktyką jest rezygnacja z utrwalania i powielania wizerunku
dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka)
przebywającego w podmiocie medycznym, szczególnie w kontekście działań
marketingowych i promocyjnych firm, organizacji pozarządowych oraz
aktywności społeczno-politycznych przedstawicieli władz centralnych i
samorządowych.
-
Dozwolone jest rejestrowanie wizerunku dla celów dokumentacji
medycznej, naukowych lub dydaktycznych, po uzyskaniu zgody rodzica lub
opiekuna i dziecka. Rekomendowane jest, aby do celów rejestracji
wizerunku dziecka używać przeznaczonych w tym celu urządzeń
służbowych.
-
Utrwalanie wizerunku dziecka jest możliwe tylko jeśli kierownictwo
podmiotu zostało o tym poinformowane i wyraziło na to zgodę, uzyskano
zgody opiekunów oraz ustne zgody samych dzieci.
-
Decyzja o upublicznieniu wizerunku dziecka musi być poprzedzona
rozmową z opiekunem dziecka i dzieckiem. W trakcie tej rozmowy
powinien być rozważony najlepszy interes dziecka i wszelkie możliwe do
przewidzenia skutki upublicznienia wizerunku.
-
Upublicznienie wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie
(fotografia, nagranie audio-wideo) na stronie/materiałach promocyjnych
podmiotu itp. wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka oraz ustnej zgody
dziecka na użycie jego wizerunku w określonym kontekście.
-
Utrwalanie, przetwarzanie, używanie, publikowanie wizerunku dziecka
znajdującego się na zdjęciu, rysunku, nagraniu bądź na jakimkolwiek
nośniku musi być dokonywane rozważnie i ostrożnie. Działania tego
rodzaju są dopuszczalne wyłącznie w celu celebrowania sukcesów
dziecka, dokumentowania działań lub funkcjonowania podmiotu, przy
zachowaniu bezpieczeństwa dzieci.
-
Zdjęcia bądź nagrania, o których mowa w ust. 6, są realizowane bez
dyskryminacji na jakiekolwiek cechy.
-
W każdym wypadku należy kierować się dobrem i godnością dziecka.
Materiał zawierający wizerunek dziecka nie może być uwłaczający lub
obrażający je, pokazywać sytuacji, które bez kontekstu wydają się
ośmieszające, niewłaściwe, pokazywać przekroczeń strefy intymnej i
nagości, utrwalać stereotypów.
-
Zabronione jest ujawnianie w trakcie rejestracji jakichkolwiek
informacji dotyczących dziecka, w tym jego stanu zdrowia, sytuacji
materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np.
w przypadku organizowania zbiórek indywidualnych).
-
W celu ochrony dziecka przed działaniami naruszającymi jego dobro, w
trakcie rejestracji: Dziecko musi być ubrane, a sytuacja utrwalana na
zdjęciu/nagraniu nie może być dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani
ukazywać go w negatywnym kontekście, zdjęcia/nagrania dziecka powinny
się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dziecko i w miarę
możliwości przedstawiać dziecko w grupie, nie pojedynczo.
-
Wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego utrwalania i
rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać
kierownictwu organizacji, podobnie jak inne niepokojące sygnały
dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
Rozdział IV. Monitoring stosowania standardów ochrony dzieci i
realizacji standardów ochrony dzieci w podmiocie
§ 17
Monitorowanie realizacji standardów
-
Realizacja standardów ochrony dzieci w podmiocie jest regularnie
monitorowana, poddawana ewaluacji i, w przypadku stwierdzenia takiej
konieczności, modyfikowana.
-
Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci
-
regularnie monitoruje znajomość i przestrzeganie przez personel
podmiotu przyjętych standardów ochrony dzieci,
-
sprawdza i ocenia skuteczność obowiązujących wytycznych i
procedur,
- prowadzi rejestr naruszeń standardów i reaguje na nie,
-
proponuje zmiany w standardach mające na celu skuteczną ochronę
dzieci przed krzywdzeniem,
-
prowadzi dla personelu podmiotu cykliczne szkolenia w zakresie
obowiązujących standardów i nie rzadziej niż raz na dwa lata, a
także po każdej zmianie jej treści
§ 18
Szkolenia — standardy
-
Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci, przeprowadza raz na
2 lata badanie — ankietę na temat stanu znajomości i przestrzegania
standardów ochrony dzieci oraz potrzeby wprowadzenia zmian w tych
standardach. Wzór ankiety stanowi Załącznik [4a] do standardów.
-
Osobna ankieta bądź inna forma oceny funkcjonowania standardów
przeprowadzana jest wśród dzieci i ich opiekunów. Wzór ankiety stanowi
Załącznik [4 b, c] do standardów.
-
Na podstawie badania ankiet, o których mowa w ustępie 1 i 2 oraz oceny
zgodności standardów z obowiązującymi przepisami prawnymi, osoba
odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci, sporządza raport, który
następnie przekazuje kierownictwu podmiotu. Część raportu stanowi
ocena znajomości standardów przez personel podmiotu, zestawienie
zgłaszanych naruszeń standardów ochrony dzieci oraz propozycje zmian w
standardach
-
Kierownictwo podmiotu w terminie jednego miesiąca od otrzymania
raportu, o którym mowa w ust. 3, podejmuje decyzje co do wprowadzenia
zmian do standardów ochrony dzieci.
-
Jeśli na podstawie raportu zostanie ustalone, że stopień znajomości
standardów ochrony dzieci wśród członków personelu jest
niewystarczający, osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci, ma
obowiązek przeprowadzić szkolenie ze standardów ochrony dzieci dla
personelu.
§ 19
Zmiany w standardach
Kierownictwo wprowadza do standardów niezbędne zmiany i ogłasza nowe
brzmienie standardów.
Rozdział V. Przepisy końcowe
§ 20
- Standardy wchodzą w życie z dniem jej ogłoszenia.
-
Udostępnienie standardów w wersji zupełnej oraz skróconej,
przeznaczonej dla dzieci następuje w sposób umożliwiający zapoznanie
się z nią przez personel podmiotu, dzieci i ich opiekunów poprzez:
- wywieszenie w siedzibie podmiotu, Zbrosławice, Piastowska 3
-
zamieszczenie na stronie internetowej jeśli podmiot taką prowadzi
-
przekazanie służbowymi drogami komunikacyjnymi wszystkim członkom
personelu i podmiotom współpracującym.
Standardy ochrony dzieci w wersji zrozumiałej dla dzieci stanowią
załącznik do tego dokumentu.
ZAŁĄCZNIKI Załącznik nr 1. Oświadczenie o zobowiązaniu do przestrzegania
standardów ochrony dzieci Załącznik nr 2. Oświadczenie o zobowiązaniu do
przestrzegania Zasad bezpiecznych relacji dorosły-dziecko Załącznik nr 3.
Lista instytucji, do których można skierować rodzica potrzebującego
wsparcia dla siebie i dziecka Załącznik nr 4a. Ankieta dla członków
personelu monitorująca stan znajomości standardów ochrony dzieci i
przestrzegania oraz skuteczność obowiązujących procedur. Załącznik nr 4b.
Ankieta dla dzieci-pacjentów Załącznik nr 4c. Ankieta dla
rodziców/opiekunów Załącznik nr 5. Katalog zasad bezpiecznych relacji
dorosły-dziecko zawarty w wytycznych Ministerstwa Sprawiedliwości
Załącznik nr 6. Przykładowe schematy procedur interwencji w przypadku
podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone Przypisy: 1 W rozumieniu art. 98
Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego 2 W rozumieniu art. 155 Kodeksu
rodzinnego i opiekuńczego; 3 W rozumieniu Art. 1121 Kodeksu rodzinnego i
opiekuńczego; 4 W rozumieniu art. 25 Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w
związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa . 5 art. 240
Kodeksu karnego nakłada obowiązek powiadomienia prokuratora lub policji na
każdego, kto ma wiarygodną wiadomość o karalnym przygotowaniu, usiłowaniu
lub dokonaniu m.in. tych czynów:zabójstwo (art. 148 kk), spowodowanie
ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (art. 156 kk), zgwałcenia małoletniego
poniżej 15 r. ż., zbiorowe, „kazirodcze” lub zgwałcenie ze szczególnym
okrucieństwem (art. 197 §3 lub §4 kk), seksualne wykorzystanie
niepoczytalności lub bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie
małoletniego poniżej lat 15 (art. 200 kk). Niedopełnienie tego obowiązku
jest zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 3. 6 art. 12 Ustawy o
przeciwdziałaniu przemocy domowej nakłada obowiązek niezwłocznego
zawiadomienia policji lub prokuratury na osoby, które w związku z
wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły
podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z użyciem
przemocy w rodzinie. Ponadto ustawa ta nakłada na pracowników ochrony
zdrowia obowiązek wszczęcia procedury Niebieskie Karty w sytuacji
podejrzenia stosowania przemocy domowej wobec dziecka. 7 art. 572 Kodeksu
postępowania cywilnego stanowi, że każdy, kto wie o zagrożeniu dobra
dziecka, obowiązany jest zawiadomić o nim sąd opiekuńczy. 8 Przemoc domowa
to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie,
wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające
prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w
szczególności narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia,
zdrowia, naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym
seksualną, powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym,
wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę. Do wszczęcia procedury nie
jest wymagana zgoda osoby doznającej przemocy ani osoby stosującej przemoc
(Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy
domowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 424 z późn. zm.).